Autoregelingen met werkelijk verbruik drukt kosten fleetowner

Een goede autoregeling is natuurlijk inclusief brandstof zodat de keuze niet per ongeluk valt op een goedkope auto met hoge brandstofkosten. Nu het tumult rondom sjoemelsoftware nog altijd gaande is, is dit wel goede aanname, maar hoe bepaal je nou de juiste brandstofkosten?

Keuze voor auto’s op basis van werkelijke kosten

Voor TravelCard berekenen we om die reden al jaren het werkelijk verbruik (praktijkverbruik) van iedere auto uit. Dat doen we op basis van de algoritmen die TNO heeft ontwikkeld in opdracht van TravelCard. We komen daarmee tot een uitstekende indicatie van het verbruik in praktijk in plaats van de zeer arbitraire waarden die fabrikanten opgeven (ECE-norm). Deze waarden kunnen we ook verwerken in onze online autoreglementen, waardoor de autokeuze weer wordt zoals die zou moeten zijn: Op basis van werkelijke kosten. Geen onzinwaarden die alleen maar ten gunste van de berijder komen.

Een goed voorbeeld is de Volkswagen Golf GTE
ECE normverbruik: 1,5l/100km
Praktijkverbruik: 6.1l/100km
CO2 uitstoot volgens norm: 35 gr/km
CO2 uitstoot volgens norm: 142 gr/km

Looptijd 48 maanden, 40.000km per jaar
Leasetarief per maand incl. brandstof volgens norm: ca. €    825,-
Leasetarief per maand incl. brandstof in praktijk: ca.       € 1.055,-

Brandstofkosten volgens ECE-Norm:            €    905,- per jaar
Brandstofkosten volgens praktijkverbruik:  € 3.685,- per jaar

Totaal verschil over de looptijd: ca. € 11.120,-!!

Een enorm verschil waardoor heel veel auto’s in praktijk niet eens binnen de categorie van het autoreglement passen.

AutoDisk klanten kunnen modulair beschikken over het praktijkverbruik.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *