Consumentenprijzen in 2016 omhoog

prijsstijgingEr is hard gewerkt door onze data afdeling om alle prijzen van 2016 te verwerken. Het is altijd een enorme klus om enigszins op tijd klaar te zijn met deze actie en we zijn trots dat we dat snel konden realiseren. Aan de hand van deze verwerking hebben we gekeken naar de uitkomsten en we komen tot de volgende conclusie:

De gemiddelde catalogusprijs van een auto ligt dit jaar gemiddeld duizend euro hoger dan in 2015.  Het volgt daarmee grotendeels de gemiddelde BPM-stijging van 928 euro.

Niet alle auto’s zijn duurder zijn geworden. Twee populaire plug-ins, de Audi A3 E-tron en Mercedes-Benz C350e, worden bijvoorbeeld duizenden euro’s goedkoper. We denken dat de importeurs zo de stijgende bijtelling (van 7% naar 15%, red) opvangen en de overschotten proberen weg te werken.

Vooral auto’s met een hoog verbruik werden veel duurder. Uitschieter is de Mercedes G-Klasse 63 AMG, die wordt 15.805 euro duurder, mede door een bmp-stijging van 13.006 euro. In het A-segment (207 euro) en B-segment (349 euro) valt de prijsstijging mee. Grote suv’s worden gemiddeld bijna 4.400 euro duurder.

Prijsdaling
De prijsstijging van auto’s hebben we voorzien, dit jaar werden de CO2-grenzen verder aangescherpt. In de komende jaren worden deze nog verder aangescherpt, maar dat zal niet leiden tot hogere prijzen. De CO2-uitstoot van auto’s daalt snel. De BPM wordt in de komende jaren afgebouwd. Als auto’s conform de Europese richtlijnen ook nog eens zuiniger worden, dan kunnen auto’s goedkoper worden.

De hoogte van de prijsdaling hangt niet alleen af van een toenemende zuinigheid van auto’s, maar ook of importeurs de BPM-verlaging wel of niet afromen. In het verleden is vaker gebleken dat importeurs een verlaging van de bpm aangrijpen om de basisprijzen te verhogen.

Check ook www.nieuweautoprijzen.nl.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *